Monday, June 18, 2018

Deturpações: Notas críticas sobre Mercadorias e Educação



Glenn Rikowski

Deturpações: Notas críticas sobre Mercadorias e Educação

My article Deturpações: Notas críticas sobre Mercadorias e Educação has been published in Curriculo sem Fronteiras (Vol.18 No.1), a Brazilian journal.

The Resumo / Abstract are below, and you can get the article from either Academia of ResearchGate.

Glenn Rikowski


Resumo
Este artigo argumenta que as tentativas de entender a mercantilização da educação e da pesquisa educacional, sem recorrer ao maior pensador sobre as formas de mercadoria - Karl Marx -, inevitavelmente levam a confusões e a deturpações na teoria educacional. Isso é demonstrado por meio de uma crítica a um artigo recente de David Bridges (2017), no qual o autor se concentra na mercantilização na pesquisa educacional. Ao ignorar as ideias de Marx, e também de teóricos marxistas contemporâneos, que escrevem sobre a mercadoria e a mercantilização, Bridges não realiza distinções cruciais na análise da mercantilização e, além de confundir conceitos, confunde os fenômenos que lhes são correspondentes, os quais deveriam ser tratados separadamente. No caso, Bridges e outros teóricos educacionais convencionais, que evitam a referência à Marx e à teoria marxista, acabam criando uma série de falsas declarações em suas análises sobre a mercantilização educacional. Tais abordagens camuflam a capitalização da educação; isto é, os processos pelos quais as instituições educativas "se tornam capital", o devenir do capital. Essas teorizações são superficiais e politicamente enganosas.
Palavras-chave: mercantilização da educação, marxismo, pesquisa educacional.


Abstract
This paper argues that attempts to understand commodification in education and educational research without recourse to the greatest thinker on commodity forms – Karl Marx – inevitably leads to confusion and misrepresentation in educational theory. This is demonstrated through a critique of a recent paper by David Bridges (2017) where he focuses on commodification in education research. By ignoring the ideas of Marx, but also contemporary Marxist theorists writing on the commodity and commodification, Bridges fails to make crucial distinctions in the analysis of commodification, and also conflates and confuses concepts and their corresponding phenomena that should be kept separate. In the event, Bridges, and other mainstream educational theorists who avoid reference to Marx and Marxist theory, end up creating a host of misrepresentations in their analyses of educational commodification. Such approaches camouflage the capitalisation of education; that is, educational institutions ‘becoming capital’, the becoming of capital. These theorisations are superficial and politically misleading.
Keywords: commodification of education, Marxism, educational research.



At ResearchGate:

The paper is in English as: Misrepresentations: Critical Notes on Commodities and Education, which is available at Academia @: https://www.academia.edu/35799008/Misrepresentations_Critical_Notes_on_Commodities_and_Education

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Posted here by Glenn Rikowski
Glenn Rikowski @ Academia: http://independent.academia.edu/GlennRikowski 
Ruth Rikowski @ Academia: http://lsbu.academia.edu/RuthRikowski



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